Incadraturi Televiziune / Gros-Plan, Prim-Plan, Plan American

Gelul cameleon, ultimul trend in materie de manichiura!
14 ianuarie 2014
Nuntile anului 2014 / Vedetele care se vor casatori anul acesta
16 ianuarie 2014

Incadratura reprezinta cadrul sau planul cinematografic din punctul de vedere al limitelor cadrului, raportate la subiectul fotografiei/filmarii, spre deosebire de sensul de DEX, care se refera la rama unui tablou.

Numita în limbaj familiar si cadru sau plan, incadratura este un mijloc de expresie in cinematografie.

Primele filme erau turnate la cadru general, datorita opticii primitive a vremii. Odata cu raspandirea obiectivelor cu focala lunga si rafinarea limbajului cinematografic, prim-planul (cadrul care arata fata si o parte din bustul persoanei) si mai apoi gros-planul (o parte a fetei) au devenit mijloace specifice de expresie cinematografica, prin opozitie cu ceea ce spectatorul unei piese de teatru sau al unui spectacol de opera putea vedea cu sau fara un binoclu.

Articole scrise de Dragos Sandulache: „De ce am renuntat la TV si ce inseamna Bespoke & Sprezzatura

Succesiunea cadrelor sau a planelor dintr-un film se numeste decupaj. Trecerea camerei de la un cadru mai larg la unul mai strans, fara schimbarea punctului de statie al camerei, se numeste transfocare („a strange” sau „a largi” in limbajul familiar al operatorilor) si se realizeaza cu ajutorul unui obiectiv special, cu distanta focala variabila, numit transfocator sau zoom.

Incadraturi Televiziune / Gros-Plan, Prim-Plan, Plan American, Plan-Detaliu, Plan Mediu, Plan Intreg, Plan General, Plan de Ansamblu, Cadru de Localizare

Incadraturile sunt 9 la numar:

1. Plan-detaliu (PD) – un detaliu de obiect sau fata (nas, gura, ochi – dar nu fata fara frunte sau barbie).

2. Gros-plan (GP) – fata prezentata aproape in intregime, fara frunte sau fara barbie, dar, in teorie, nu fara amandoua.

3. Prim-plan (PP) – fata, cu o parte a bustului, cea mai comuna incadratura la jurnalele TV.

4. Plan mediu (PM) – prin aceasta denumire se inteleg diferite incadraturi, care incep la jumatatea bustului si se termina la jumatatea coapsei. Uneori, planul care se termina la jumatatea coapsei mai este numit „american de televiziune„.

5. Plan american (P Am) – cadru aparut in filmele Western, limitat la jumatatea gambei. Realizatorii aveau tendinta de a infatisa protagonistul, cu fata recognoscibila, dar si miscarea pe cal. Cadrul intreg a fost restrans – sau planul mediu a fost largit – astfel incat sa cuprinda partial si calul eroului. „Planul american de televiziune” sau cadrul mediu limitat la jumatatea coapsei a fost numit ca atare fiindca indeplineste o functie de continut asemanatoare, dar adaptat la dimensiunile mai reduse ale ecranului TV.

6. Plan intreg (PI) – persoana infatisata din cap pana in picioare.

7. Plan general (PG) – un cadru cu mai multe personaje, un peisaj sau obiecte.

8. Plan de ansamblu (P Ans) – planul general larg care ofera spectatorului o privire de ansamblu.

9. Cadru de localizare — un plan de ansamblu situat de regula la inceputul naratiunii cinematografice, pentru a situa spatial privitorul (dupa ango-saxonul: establishment shot)

N.R. Plan si cadru denumesc acelasi lucru in limbajul de specialitate

Am atasat si cateva fotografii cu unele din planuri (Incadraturi):

incadraturi prim-plan

incadraturi prim-plan

incadraturi plan-mediu-strans

incadraturi plan-mediu-strans

incadraturi plan-intreg

incadraturi plan-intreg

incadraturi plan-american

incadraturi plan-american

incadraturi plan-mediu

incadraturi plan-mediu

incadraturi gross-plan

incadraturi gross-plan

Cadrul general sau Planul General – PG are rolul de a localiza secventa, de a stabili locul pesonajelor in cadru, de a descrie cadrul in care se desfasoara actiunea, etc.

In acest cadru general vedem tot ce este important: il vedem pe Andrei stand pe fotoliu in partea stanga jos a cadrului, langa el o masuta, pe fundal distingem o biblioteca si un televizor stins, in dreapta sus este fereasta prin care intra o lumina rece, etc.

Prin intermediul PG ne bucuram de o caracterizare indirecta a personajului, presupunand ca acela este locul in care traieste. Planul Intreg – PI cuprinde personajul in intregime.

Planul American – PAm personajul pana sub sau deasupra genunchilor – acesta a fost folosit in filmele western din dorinta de a arata personajul intr-un plan apropiat, insa sa fie vizibile in cadru si teaca in care acesta isi purta pistolul.

Un plan mai strans este Planul MediuPM, care cuprinde personajul pana la brau, iar Prim-Planul PP il prezinta si mai aproape, „taietura” fiind de la umeri pana deasupra capului. Gros Planul – GP este cadrul cel mai apropiat in care putem recunoaste fizionomia unui personaj.

Este acea incadratura care ne lasa sa intram cat mai mult in psihicul personajului, fiind vizibila fiecare nuanta a expresiei pe care actorul o joaca. Este, daca vreti sa o numin asa, poarta catre sufletul personajului.

Daca doua persoane vorbesc si apar impreuna la un PI, cand unul dintre personaje spune ceva, acesta va fi reincadrat la PM, chiar PP, iar daca subiectul conversatiei are o deosebita importanta pentru celalalt personaj, acesta poate fi incadrat la GP.

Numai din incadratura intelegem semnificatia pe care o are un cuvant sau o discutie. Regula de baza in montajul de film sustine teoria conform careia trebuie sa existe o diferenta de cel putin 2 incadraturi pentru ca impactul sa fie cel dorit.

(P) Am reînceput Cursurile de Editor Imagine/Video din București! Vă puteți înscrie pe noul site pus la dispoziția dvs.: editorimagine.ro

(P) Cameraman si Fotograf la eveniment aveti? Daca nu v-ati hotarat inca, atunci puteti intra sa vizionati clipurile de nunta si botez, montate de Lux Pentru Tine, aici. Pentru preturi puteti intra aici.

Incadraturi Televiziune Cinema

Incadraturi Televiziune Cinema