Piata de LUX din Romania

Luna de Miere in tara dansului, Cuba
6 mai 2014
Restaurante Nunti Bucuresti 2014 / Lista de LUX
8 mai 2014
Show all

LUX: Luxul inca genereaza controverse, daca ne raportam la romani, existand inca idei preconcepute despre posesorii de articole de LUX si despre preferintele anumitor consumatori pentru astfel de produse sau servicii.

Insa face sau nu romanul achizitii doar pentru logo-ul brandului sau pentru a impresiona cercul de prieteni?

Profita de aparitia a cat mai multor branduri de LUX pe piata autohtona sau prefera sa faca cumparaturi in strainatate considerand ca acolo preturile sunt mai mici si calitatea mai buna?

Si, in cele din urma, cunosc marcile de lux preferintele noastre si, daca da, isi ajusteaza portofoliul in functie de ele?

Mai intai sa incercam sa definim LUXUL:

Un mare istoric de arta spunea ca „Dumnezeu traieste in detalii„, si se referea, printre altele, la atentia pentru fiecare miscare de pensula executata pe panza.

Cameraman de LUX

Cameraman de LUX

Daca incepem de aici, luxul inseamna atentie la detaliu. De la prima cusatura executata manual intr-un sacou „custom made„, la alegerea materialului realizat din lana lamelor din Peru (eligibile tocmai pentru ca locuiesc la inaltimi de peste 3000 de metri), pana la livrarea ireprosabila a sacoului catre client.

Obsesia pentru detalii, luata ea singura, nu inseamna LUX. Nu fara orele de munca depuse, cu pasiune, de un om dedicat (pana la irosire) de domeniul sau de activitate.

Si iata un alt element ce apartine luxului: pasiunea. Cineva, la un moment dat, a fost pasionat si a crezut in ceva. Louis Vuitton a fost pasionat de genti de voiaj, Antoni Patek si Adrien Phillipe de mecanica timpului, Coco Chanel de haine, iar un exemplu recent, ca sa nu cadem in pacatul de a atribui luxului doar ce are traditie de peste un secol, Christian Louboutin a fost pasionat de pantofi. Lista poate continua…

Piscina de LUX

Piscina de LUX

Dar am scris deja mult si o sa mi se reproseze ca nimeni nu mai are azi timp sa citeasca atat. Nu-si mai permit acest LUX.

Despre consumatorii de branduri de lux, Marian Marcu (Novel Research) spune ca sunt mai sofisticati si ca manifesta un grad de implicare in categorie mai ridicat si o orientare catre un stil de viata mai sanatos sau catre hobby-uri.

Alina Tudose (Cohnandjansen JWT) mentioneaza ca nevoia omului de a avea ceea ce este mai bun dintr-o categorie este universala.

„Ce difera in Romania fata de tarile din Europa de Vest este mixul dintre bani, traditie putina, ostentatie si cam toate gradele de educare si de comportament existente in societate”.

In ceea ce priveste adaptarea portofoliului de produse la cerintele consumatorilor, in cazul Cohnandjansen JWT, care pregateste lansarea unui brand de inghetata de lux pe mai multe piete, printre care si cea locala, s-au facut modificari doar din perspectiva aromelor de inghetata ce vor fi comercializate in fiecare tara.

Iaht de LUX

Iaht de LUX

Astfel, Mikael Fredholm (World Class International) spune ca la intrarea companiei in Romania, fitness-ul era un lux pe care doar 5% din populatia Bucurestiului si-l putea permite.

Prin deschiderea unui numar din ce in ce mai mare de cluburi si prin educarea consumatorilor cu privire la importanta unei vieti sanatoase si a exercitiilor fizice, acest segment ingust a inceput sa se dezvolte, ajungand ca astazi sa cuprinda atat clasa mijlocie de venituri cat si cea superioara.

„In viitor vom largi gama de servicii pe care le oferim si vom targeta piata chiar mai mult prin introducerea a doua branduri noi: unul care vizeaza o masa mai mare de oameni, care isi pot permite sa plateasca doar un abonament lunar, si inca unul care va oferi o experienta mult mai luxoasa decat ceea ce ofera orice club de fitness la ora actuala”, adauga Mikael Fredholm.

Despre clientii Porsche, Adrian Pascu (Porsche Romania) spune ca nu au un profil standard: provin din toate mediile de business, de la afaceri cladite pe perioade de 15-20 ani, pana la o companie ce a crescut in ultimul an, majoritatea sunt barbati, dar sunt si multe femei care apreciaza brandul, iar varsta consumatorilor este intre 18 si 80 de ani, cu precadere in zona 32-45 ani.

Masini de LUX

Masini de LUX

El mentioneaza si ca aceasta polarizare ar fi specifica pietelor noi de lux, insa, datorita schimbarilor profunde la nivel global din ultimii ani, se observa din ce in ce mai pronuntat si pe pietele traditionale si traditionaliste din Europa de Vest sau Statele Unite.

Exista clienti care, daca isi doresc o experienta premium, nu se gandesc la considerentele financiare.

Despre acestia, Valeriu Zaharia (Mercedes-Benz Cars) spune insa ca numarul acestora este mai mic in Romania comparativ cu alte tari din Vestul Europei.

O alta caracteristica a clientilor romani este dorinta de a fi conectati la noua tehnologie, cautand gadget-uri si aplicatii pentru masina care sa le usureze activitatile de zi cu zi.

Despre cunoasterea preferintelor consumatorilor si adaptarea portofoliului de produse si servicii in functie de acestea, Valeriu Zaharia spune:

„In activitatea noastra, tinem cont, pas cu pas, de cerintele venite din partea clientilor sau posibililor cumparatori. Romania este o piata diferita si trebuie tratata ca atare. Asa ca, de fiecare data, luam in considerare preferintele romanilor in procesul de adaptare a portofoliului Mercedes-Benz”.